diagnosingela.blogg.se

Hur är det att leva med Kronisk myeloisk leukemi, Bechterews, Nackskada, Crohns, Hyperpara?

Känns som arbetspass=kul

Publicerad 2018-05-05 05:51:00 i Allmänt,

Att känna sig behövd , att utföra något mer än "bara" åt sig själv känns väldigt bra tycket jag. Ni som utför arbeten på edra jobb dagligen är så himlans bra och viktiga. Ni skall alla våra stolta över er själva tycker jag. Jag som sjukbidragarare blir lätt mindre värd i samhällets ögon. Det är väl rätt i och för sig, då jag är en bidragstagare och kostar bara än ger. Därför är det så viktigt för min själv självkänsla att kännas behövd. Jag har valt att lägga energin jag har på mina barn och barnbarns liv (eller mina syskon / systerdotter mfl) Att hjälpa dem och se dem tacksam är lön för välbefinnandet. Sedan att jag ofta ej orkar är såklart normalt i MITT liv men jag är ju sjukpensionär lagligt ej fejkade sjuk. Imorgon skall ett årskalas fixas i Silje. Dottern med make köper och grejar allt runt omkring men jag kan hjälpa till . Idag skall det städas och bakas. Jag startade städning igår och skall inte ta mera rum än på nedervåningen och badrummet uppe. De lär väl ändå ej vara i våra sovrum, gästerna ? hoppas jag ;-) Jag själv är sjuklig i huvudet på det sättet; Att när jag besöker folk på fest så kollar jag just badrummets skick. Det känns som det skall vara tipptopp städat. Man sitter ju där på toasittsen och filoFISerar. Läser "ei sa peiti" " må icke overtäkkas " på elementet och ser smutsen som grott fast på vattenledningar vid golven /el-ledningar vid taket. eller svart / bruna handavtryck på dörrkarmar /lysknappar. Damm som ligger som en tjockmatta ovan torktumlaren eller fastgrodd skit där smutsiga handdukar hänger. Därför skurar jag toaletterna grundligast. Såklart för hygienen skull men även för gästens intryck när de vill göra "av-tryck" Jag ser på söndag till att engångs gästhandukarna är tvättade och ljuset är tänt och ev. Liten blomma finns på handfatet. Så "skitintrycket" blir ett bra intryck. Jag gör även som en av mina bästa vänner jämt gör : Städar brokvist och fixar den i välkomnande stil. Just den är det som sätter första intryck på gästen. Omedvetet så gör just bron och en städad fin hall ( där man lätt kan hänga av sig kläder utan att behöva bygga hög på en krok) välkomnande, anser jag. Jag har nu legat vaken sedan kl. 5. Jag kliver nu upp och låtsas ha en arbetsdag. En planerad arbetsdag så jag får känna mig behövd av andra, även fast det bara är vårt egna hus som skall städas och bröd som skall bakas som vi själva skall fika också. Jag låtsas att jag har ett arbete. En arbetsplats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela