diagnosingela.blogg.se

Hur är det att leva med Kronisk myeloisk leukemi, Bechterews, Nackskada, Crohns, Hyperpara?

Ny variant av Glivec

Publicerad 2020-05-10 20:34:00 i Allmänt,

När jag fick diagnosen KML och skulle börja behandla leukemin med hjälp av Glivec tablett var jag väldigt glad över att de höga KML-värdera försvann för varje blodprov.
Glivec var relativt ny på marknaden och hade då patentet på innehållet. För något år sedan släpptes patentet och andra gjorde liknat piller som nu hette Imatinib. 
Flera olika sorter finns numera. De heter Imatidib Stada Imatinib Tera mfl.
 
Jag har mått illa av Glivec, kräkts och haft skelettsmärta ,muskelkramper och trötthet som biverkning.
Varje dag ,samma samma...
 
Sedan fick jag utskrivet av min hematologidoktor  att jag skulle bara ha Imatinib Stada. Just den här varit mildare i spyreflex men samma kroposmärta för mig. Fast slipper man spy Varje dag vid intag med jätteont imagen istället för milt illamående och mildare bränning i magen så vill namn såklart fortsätta med den.
MEN  nu finns inte den längre på marknaden, fabriken eller leverantören gör den ej längre. Tusan oxå!!
 
Så nu har jag fått en helt ny variant som är hemsk!
Mår illa VARJE kväll/natt nu OCH fått hemsk huvudvärk som kommer halvtimme efter intag.
Kroppssmärtorna i muskler och skellett är de samma fast jag har fått svårt att gå då benen känns jätte "stabbiga" känns som jag skall förflytta 2 vedkubbar när jag går.
 
Den 25maj skall jag ha uppföljningsmöte med min hematolog. Det sker som telefonmöte pga. Covid19.
 
Då måste jag verkligen försöka få hjälp till bättring av mina problem. Längtar verkligen tills jag får hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela